Pulled pork drog in som en våg över Sverige och jag bestämde mig för att aldrig göra denna fluga. Men efter att ha blivit bjuden på pulled pork hos ett par vänner blev jag som besatt, och nu gör jag pulled pork så ofta jag kan.
 
Pulled pork är lätt att göra till flera personer, en gång gjorde jag det till 30 st. Det håller sig bra i kylskåpet i 2-3 dagar (blir nästan bättre dag två), så jag gjorde 3 karréer 2 kvällar i rad och vips hade jag mat till ett helt kompani! Får du en massa pulled pork över är det bara att frysa in. Ju längre köttet får stå i ugnen desto mörare och godare blir det, så god framförhållning resulterar i godare kött! Nu gör jag mitt pulled pork i vår stora le creuset emaljerade gjutgärnsgryta (i den kan jag göra 3 karréer samtidigt!), men innan den införskaffades körde jag faktiskt i en vanlig ugnsform av glas med en större ugnsform som lock, det funkade också.  Jag har efter några försök kommit fram till ett recept som jag tycker funkar, och har inhämtat inspiration från framförallt receptet på taffel.se av Lisa Förare Winbladh, det receptet hittar ni här.
 
Brukar servera antingen som hamburgare med hemmagjord bbq-sås eller i hemmagjorda tortillabröd med guacomole. Här kommer receptet på det sistnämnda!
 
 
Pulled pork
4-6 personer
 
1 kg fläskkarré
1 dl ketchup
3 msk chipotle tabasco
2 msk farinsocker
1 tsk mald koriander
1/2-1 msk spiskummin
1 tsk chipotle chili
1 msk whiskey
salt
 
1. Sätt ugnen på 100-125 grader (har du många timmar på dig, ta 100, vill du bli klar lite snabbare, ta 125). Lägg fläskkarrén i en tjockbottnad emaljerad kastrull med lock. 
2. Blanda resten av ingredienserna (utom saltet) och häll på ca hälften på karréen, gnid in det så det finns runt hela  karrén och ställ i mitten av ugnen. 
3. Efter ca 2-3 h kan du vända på karréen och krydda med lite mer spiskummin och koriander. 
4. Köttet är färdigt när det faller ihop när du sätter ner en gaffel. Brukar vara klart efter 4 h, men blir otroligt mycket mörare efter en 5-7 h. När du känner att du är nöjd tar du ut det. 
5. Lägg karrén i en skål och dra sönder med gaffel. Tillsätt resten av tomat-och kryddblandningen. Smaka av med salt (behöver mycket salt!). Vill du ha det starkare tillsätt lite chipotle tabasco. Om du ska servera köttet någon dag senare brukar jag spara lite av köttsaften som blir kvar i grytan och tillsätta vid uppvärmning. Det går bra att micra, men också utmärkt att värma upp i ugnen i ca 100 grader, tar 30 min. 
 

Att göra sina egna tortillabröd är faktiskt ganska enkelt och blir fantastiskt gott! Nygjorda är de lite krispiga också, men de går att göra någon timma innan och sedan vila under en handduk. Man kan köpa en tortillapress (för några hundra) om man vill få riktigt fina och tunna tortillabröd, men om man inte gör tortillabröd en gång i veckan går det bra att kavla ut dem! Detta är ett lite enklare recept med bakpulver och vetemjöl.
 
Tortillabröd
ca 16-20 st
 
8 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1/2 dl olja
3 dl vatten
 
1. Blanda olja och vatten. Tillsätt resten av ingredienserna och  rör/knåda till du får en smidig deg som inte kletar. Låt vila i en halvtimme. 
2. Dela degen i 20 delar. Sätt på en stekpanna på full effekt. Kavla ut en degboll i rikligt med mjöl tills den är ca 3 mm tunn och hyfsat tunn. Stek i stekpannan några minuter på varje sida, den ska få lite färg med inte bli brända. Upprepa med de andra 19!
 
 
Mört pulled pork serverat i hemmagjort tortillabröd med picklad rödlök (recept på det finns här), guacomole och turkisk yoghurt/creme fraiché gör vilken gäst som helst glad!
 
 
 
 
förvara pulled pork, hemmagjorda tortillabröd, pulled pork, pulled pork till många, tillbehör pulled pork,

Kommentera

Publiceras ej