Har haft svårt att hitta något riktigt bra recept på lite grövre frallor men detta blev faktiskt riktigt bra och rätt enkelt att göra. Jag utgick från ett recept från ica men gjorde vissa förändringar, bland annat att blötlägga rågkrossen innan. Det gjorde man inte i ursprungsreceptet och jag kan tänka mig att resultatet blev torrt. 
 
50 gram jäst
5 dl havregryn
1 dl rågkross
2 tsk salt
1 dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
6-7 dl vetemjöl
 0,5 dl rapsolja
7 dl vatten+1 dl till rågkross
 
1. Koka upp 1 dl vatten och blanda i rågkrossen. Låt svalna. 
2. Lös upp jästen i lite av vattnet, se till att det är 37 grader. Häll därefter i resten av vattnet.
3. Blanda i linfrön, rågkross, salt, havregryn och rågmjöl. 
4. Lägg i vetemjölet och kör i assistenten i 10 min (ta 6 dl först och tillsätt sedan lite i taget tills degen fortfarande är klibbig men inte kletar på fingrarna)
5. Låt jäsa under handduk i 1 h
6. Knåda degen i bunken tills den är kompakt igen. Tryck därefter ut den i en långpanna (jag har en som var 30x40 men en plåt går nog också), ha på lite mjöl så att degen inte klibbar fast på fingrarna. Skär därefter degen i 16 rutor. Sätt på ugnen på 225 grader. Låt jäsa i 30 minuter.
7. Baka i mitten av ugnen 25-30
 
 
 
 
 
 
minuter. 
 
brytbröd, bröd i långpanna, grovt rågbröd, rågkross,

Kommentera

Publiceras ej