Här är ett par lite grövre havrefrallor som blir riktigt bra. 

 

50 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
2 dl havregryn
3 dl filmjölk
1 tsk salt
1 dl 4-sorters kross
0,5 dl rapsolja
4 dl rågsikt
6–8 dl vetemjöl

 

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke och häll i mjölken. Rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt havregrynen och krosset och låt blandningen stå i 5 min. 

2. Tillsätt resten av ingredienserna förutom vetemjöl. Blanda ordentligt. Tillsätt därefter vetemjöl, lite i taget, tills degen är lagom smidig. Ha den gärna lite åt det lösare hållet för kross och havregryn kan dra åt sig vätska när degen jäser. 

3. Låt degen jäsa under bakduk i 50 min.

4. Dela den i ca 20 bitar och forma dem till runda bollar. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 10–13 min. Låt dem svalna på ett galler

Kommentera

Publiceras ej