Har inte haft den tiden jag önskat att uppdaterat matbloggen med alla bra recept jag testat/kommit på. Mennu har jag gjort en blåbärskaka som var så god att jag inte vill tappa bort receptet. Eftersom det är ett fantastiskt blåbärsår i år (igen!) så har jag gjort både paj och bullar. Men nu testade jag en kaka med en liten twist (crumble + kardemumma) och det blev väldigt bra! Lycka till!
 
 
Blåbärskaka med kardemumma- och havreströssel
 
 
Botten
2 dl socker
150 g mjukt smör
1 krm vaniljspulver
2 ägg
3 1/2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
4-5 dl färska blåbär
cest från 1 citron
 
Kardemumma- och havreströssel
50 g havregryn
50 g socker
50 g mjöl
50 g smör
1 tsk nymalen kardemumma
 
Sätt ugnen på 190 grader.
Vispa socker, smör och vaniljpulverr pösigt. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl och bakpulver, rör ner i smeten. Häll smeten i en springform, 24 cm. Här kan du välja att ha bakplåtspapper eller smöra och bröda den. Strö över blåbär och tryck ner dem lite i smeten. Blanda ihop strösslet och strö över kakan.  Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 45 min (sista 5 minuterna höjde jag till 250 grader för att få en fin yta). Servera med vaniljsås/glass eller bara som den är!
 
 
 
blåbär, blåbär och kardemumma, blåbärskaka, blåbärspaj, crumble,

4 kommentarer

Fani

29 Aug 2016 19:47

Åh så god den såg ut :)

Ida

30 Aug 2016 15:16

Sååå gott!!

FrökenTV, bloggen om tv och film

31 Aug 2016 14:54

åh vad gott

Kommentera

Publiceras ej