Jag gjorde cupcakes igår som blev riktigt bra och för att jag inte ska glömma bort receptet så måste jag skriva upp det! Dock hann jag bara ta en bild med mobilen som inte är superbra, men jag lägger upp fler bilder när jag bakar dem nästa gång. Dessa cupcakes har en intensiv chokladsmak, är väldigt fluffiga och mjölkchokladfrostingen är väldigt god!
 
 
 
Cupcakes
2 dl vetemjöl
2 dl socker
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1,25 dl kakao
1 ägg
1,25 dl rapsolja
2,25 dl varmt vatten
 
Mjölchokladfrosting
100 gram philadelphiaost
25 gram smör
2 dl florsocker
100 gram mjölkchoklad
 
1. Sätt ugnen på 180 grader och ta ut smöret. 
2. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver, salt, vaniljsocker och kakao i en bunke. 
3. Vispa i en skål ägget och rapsolja. Blanda därefter i äggblandningen i bunken med de torra ingredienserna. 
4. Tillsätt lite i taget av det varma vattnet och blanda till en slät smet. Den kommer vara lösare än vanlig cupcakesmet. 
5. Fyll cupcakeformar till 3/4 och grädda mitt i ugnen i 18 minuter. Låt svalna.
6. Dela chokladen och smält i mikron. Låt svalna lite så den är ljummen. 
7. Vispa samman rumstempererat smör, philadelphia och florsocker. Tillsätt chokladen och vispa tills den blir fluffig. Om den är för mjuk när du ska sprisa kan du ställa in den i kylen en stund. 
8. Spritsa ut frostingen på cupcaksen och toppa med lite salt. Jag använder svart salt (innehåller kol) så att det ser extra fint ut, men vanligt flingsalt går bra. Cupcakes skall alltid serveras rumstempererade så om du förvarar dem i kylskåp plocka fram dem 1 h innan de ska serveras! Lycka till

Kommentera

Publiceras ej