Hej!
 
Var ett tag sedan jag uppdaterade. Dels har jag haft fullt upp och inte heller lagat så mycket ny mat. Men sen har jag också försvunnit in i surdegsträsket! Och när det kommer till surdeg är jag en nybörjare och är i test-stadiet där jag testar andra recept. Jag kan således inte förfina recept eller göra dem mina egna. Som tex kanelbullar på surdeg!
 
 
 
Senaste söndagarna har min man vaknat upp till doften av nybakat surdegsbröd. Har hittat ett perfekt recept som förbereds på lördagförmiddagen (man väcker helt enkelt sin surdeg) sen på kvällen blandas alla ingredienserna och på söndagsmorgonen formar man ett bröd av degen och sätter det i ugnen! Ingen knådning! Och det blir riktigt bra. Receptet hittade jag hos den fantastiska Martin, och det hittar du här:
 
 
 
 
 
 
 
I sats blir ca 7 frallor och ett bröd!
 
 
För info om hur du startar en surdeg hittar du det här:
 
 
 
Sen har jag också testat att göra kanelbullar på surdeg. Även här har jag hittat ett bra recept (även om jag nog tycker min fyllning är snäppet vassare!). Men här hittar ni receptet som jag gjorde efter
 
 
 
Och för att se hur ni kan rulla dem riktigt fint ska ni titta på denna videon!
 
 
 
Hoppas att jag snart kan uppdatera men fler smaskiga recept och bakverk!
 
jäsa över natten, kanelbullar på surdeg, surdeg,

1 kommentarer

ɑ n n i k ɑ

08 Feb 2015 12:17

Gott!

Kommentera

Publiceras ej