Borscht kommer ursprungligen från Ukraina och delvis andra östeuropeiska länder. Huvudingrediensen är rödbetor och serveras oftast med syrad grädde (smetana). Man brukar också ha vitkål i, men då jag ammar för tillfället och dottern får ont i magen om jag äter vitkål uteslöt jag det!
 
 
Jag gjorde ett bra första försök på en borscht, men med lite försvenskade smaker. Blev supergod!!! Och superlätt att göra. Man kan välja att ha kött i men jag gjorde vegetarisk. 
 
 
Borscht

4 personer
 
1 kg rödbetor
3 morötter
1 kålrot
1 rotselleri
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 grönsaksbuljongtärningar
2 lagerblad
2 msk rödvinsvinäger
1 krm chiliflakes
ca 2 liter vatten
salt
peppar
 
 
 
1. Skala rödbetorna och skär alla utom 1 i klyftor. Skala morötterna och skär i små stavar. Skala kålroten och rotsellerin och skär i små kuber. (Det är bra om alla rötfrukter har olika utseende!). 
2. Hacka den gula löken och vitlöken tillsammans med chiliflakes. Fräs i en kastrull tills det börjar att mjukna. Tillsätt morötter, rödbetor, kålrot och rotselleri och fräs i några minuter. Det ska inte ta färg. 
3. Tillsätt vatten (så det täcker rotfrukterna och någon dl till, men inte mer än så!). 
4. Tillsätt lagerblad, buljongtärningar och vinäger. Låt koka under lock tills rödbetorna är mjuka (ca 45 minuter är lagom). Riv därefter sista rödbetan och lägg i, koka ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med en klick smetana. 
 
borscht, rödbetssoppa, smetana,

Kommentera

Publiceras ej