Äppelpaj är gott, men blir ÄNNU godare med hasselnötter! Och jag har också lite citron på mina äpplen, låter konstigt att tillsätta ännu mer syra men det blir riktigt gott!
 
 
Äppelpaj med hasselnötter
 
1 dl hasselnötter
150 gram smör
1/2 dl socker
3 dl vetemjöl
 
5 äpplen
1-2 tsk kanel 
1/2 dl socker
2 msk citronsaft
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva dina äpplen. Lägg dem i en pajform och tillsätt socker, kanel och citronsaft. Blanda runt ordentligt. 
2. Hacka hasselnötterna grovt. Tärna smöret och blanda tillsammans med socker, vetemjöl och hasselnötter till en smulig deg (dvs använd helst kallt smör och arbeta snabbt och inte för länge!). 
3. Lägg smuldegen på äppelblandningen och in i mitten av ugnen i ca 30 min. Jag gillar när äppelpajen har fin färg och äpplena är mjuka och degiga, så jag hade nog inne min i 40 min, men det är en smaksak. Servera med tex glass eller vaniljsås. 
 
 
hasselnötter, äppelpaj, äppelpaj med hasselnötter,

Kommentera

Publiceras ej