Whoppies är ju hundra gånger lättare än makroner, men ser ändå fantastiska ut! Jag valde att göra smeten med lime-smak och fyllningen med hallon/blåbär/vit choklad. Jag tycker om när man inte gör dem så stora så  när jag spritsar försökter jag göra dem stora som en enkrona. 
 
         
 
 
 
 
Lime whoopies med drottningfyllning
75 gram smör
1 dl socker
vaniljpulver
2 ägg
1/2 mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 riven lime (här kan man ju variera)
 
150 gram philadelphiaost
50 gram vit choklad
1/2-1 dl drottningssylt
2-3 dl florsocker
 
1. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägg, mjöl, mjölk och bakpulver. 
2. Spritsa ut till små kakor, blir ca 60 st beroende på hur stora du gör dem, dvs ca 30 dubbla. 
3. Baka i 175 grader i ca 10 min. Låt svalna. 
4. Vispa samman philadelphiaosten tillsammans med den vita chokladen som du smält antingen i vattenbad eller mikro. 
5. Blanda i sylten och florsocker, med florsockret kan man göra fyllningen lite "hårdare", dvs ju mer du tillsätter desto hårdare blir den, men också sötare. Dvs vill du kunna spritsa kanske du behöver lite extra florsocker. 
6. Montera!
 
                 
 
Förvara whoopies
Whoppies består ju i princip av sockerkakssmet, men då de är mycket mindre blir de lätt torra. Däremot är de perfekta att frysa ner. Så vill du göra whoopies några dagar innan rekommenderar jag att du fryser in själva diskarna och montera tidigast dagen innan. Frostningen kan du göra dagen innan. 
 
                      
 
 
 
 
whoophies,

Kommentera

Publiceras ej