JAG ÄLSKAR KARDEMUMMABULLAR!!! Och jag har ett superbra recept där man kalljäser bullarna, det tar lite tid (ca 6 h), men det är det värt! Bra mjöl är a och o (dvs använd inte kungsörnen, jag köper alltid Saltå Kvarn vetemjöl special när jag bakar). Här kommer receptet
 
 

Deg

500 g mjölk
1100 g vetemjöl, helst vetemjöl special
200 g socker
200 g mjukt smör
50 g jäst
8 g salt
12 g grovmalen kardemumma

Smörfyllning

200 g mjukt smör
100 g strösocker
vaniljpulver
100 g farinsocker

1. Blanda jästen med lite av mjölken. När den löst sig blanda i resten av mjölken.
2. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda i maskin 30 minuter, eventuellt längre om det behövs. Degen kan upplevas som väldigt kladdig i början, men den kommer att gå ihop om du knådar tillräckligt länge. Det är viktigt att degen är elastisk.
3. Dela degen i två bitar, vik ihop dem till jämna klumpar som du låter vila i kylen i 30-60 min. Det gör att den blir mindre spänd och lättare att kavla ut.
4. Kavla ut varje degbit till en kvadrat. Bred ut hälften av smörblandningen och vik på mitten. Skär strimlor
(ca 0,5 -1cm) som du tvinnar och sedan snurrar ihop till en bulle. Upprepa med nästa deg.
5. Jäs till dubbel storlek, detta brukar ta ca 5 h. Man kan sedan frysa in några (håller i några dagar) om man vill ha nybakade bullar senare i veckan. 
6. Pensla med ägg och baka i ugnen 230 grader i ca 8 min. 
7. Pensla med sockerlösning (koka ihop 1 dl socker med 2 dl vatten) och strö på stött kardemumma blandad med socker. 

 

 
 
 
 
 
 

 

bästa kardemummabullarna, goda kardemummabullar, godaste fyllningen kardemummabullar, kalljäsning,

1 kommentarer

anna

02 Jul 2014 22:48

Vilket fantastiskt recept! Skall verkligen testa!

Kommentera

Publiceras ej