Idag har jag gjort tre sorters cake  pops, oreo, choklad-kaffe och choklad-turisk peppar!
 
                        
 
 
Använde mig att ett nytt märke candy melts, inte alls bra, skiktade sig mest hela tiden. Om ditt candy melts är för tjockt går det att blanda i lite olja för att få rätt konsistens. Förra gången jag använde candy melts hade jag köpt det på panduro och det är faktiskt att föredra, mycket bättre resultat. Men candy melts är fortfarande överlägset jämfört med choklad, det är ju ändå innehållet i cake popsen man vill åt, inte det runt om!
 
Tidigare har jag skrivit upp receptet på oreo cake pops, men här kommer recepten på de andra två. Jag utgick från en kladdkaka jag bakat som jag helt enkelt delade i två. Ett enkelt kladdkakerecept:
 
3 ägg
2 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
100 gram smör
 
1. Smärt smöret och blanda ihop alla ingredienser. 
2. Smöra och bröa en form
3. Baka kakan i ca 10 min i 200 grader. (om du ska göra cake pops gör det inget om du bakar lite för länge, dvs så det inte är jättekladdig). 
 
Kaffe- och choklad cake pop

1/2 kladdkaka
2 tsk nestles espressopulver ( 2 msk vanligt starkt kaffe funkar nog också, men dra då ner på chokladsåsen). 
ca 2 msk chokladsås 
 
1. Mixa kakan så det blir till smulor
2. Blanda i espressopulver och chokladsås
 
                        
  
 
3. Rulla till bollar, låt stå i kylskåpet i 30 min
4. Smält lite candy melts. Doppa pinnen i candymelts och stick därefter ner den i en boll sakta. 
 
                           
 
 
5. Täck hela bollen med candy melts och dekorera. 
 
Kaffe-choklad-cake popsen blev idag gröna, de röda är oreo-smak!
 
 
 
 
Laktrits-och choklad cake pops 
 
1/2 kladdkaka
turkisk peppar (ca 12 st, men detta är valfritt)
ca 3 msk chokladsås
 
1. Mortla den turkiska pepparn tills det blir som ett pulver
   
                          
 
 
2. Mixa kladdkakan till smulor och blanda med turkisk peppar och chokladsås. 
3. Rulla till bollar, låt stå i kylskåpet i 30 min
4. Smält lite candy melts. Doppa pinnen i candymelts och stick därefter ner den i en boll sakta. 
5. Täck hela bollen med candy melts och dekorera. (Jag mortlade lite turkisk peppar grovt och hade som strössel)
 
                            
 
 
 
 
 
cake pops, kaffe, lakrits,

Kommentera

Publiceras ej