Jag brukar inte göra brownies så ofta, för jag tycker att de ofta blir torra och tråkiga. Men i helgen gjorde jag en så jäkla bra brownie! Jag hade ingen mörk choklad så jag fick faktiskt ta riktigt mycket kakao. För att få en liten krämighet tillsatte jag också lite sirap. Den blev så jäkla god, jag blev riktigt förvånad över hur bra den blev!
 
 
 
VI serverade den med lite glass och hemmagjord kolasås, recept på såsen kommer lite senare! Jag la smeten i en brödform, då blev det en lagom tjocklek, men vill ni göra i en vanlig ugnsform rekommenderar jag att dubblera receptet.
 
 
 
Brownie
ca 6 stora mättande bitar!
 
120 gram smör
2,75 dl råsocker
0,25 dl sirap
1 dl kakao
0,5 dl vetemjöl
3 ägg
2 nävar nötter
80 gram vit choklad
1 krm salt
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop smöret, sockret och sirap (tips, ös först i en dl socker och därefter häll upp 0,75 ml socker och fyll på med sirap tills dl-måttet är fullt!)
2. blanda i kakao, salt och ägg, rör runt så allt löser sig. Tillsätt 2 nävar nötter (jjag köpte lösviktsnötter en blandning av hasselnöt, pecan, cashew, jordnötter saltade och rostade, riktigt bra!)
3. Tillsätt nötterna och chokladen (dela den i grova bitar). 
4. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och lägg i smeten. Sätt i mitten av ugnen i 30 min (i min ugn var den färdig då, men stick en sticka/gaffel efter 25 och ha koll på den så den inte blir för torr!).
 
Var inte orolig om det när du tar ut den ser lite "fettigt" ut, det kommer försvinna efter några minuter och den blir saftig och god. Ställ i kylskåpet, den blir bättre om den får stå någon dag!
 
 
Jag serverade med glass, kolasås och lite flingsalt!
 
brownie, bästa brownie recept, saftig brownie,

4 kommentarer

Cecilia Par

31 Oct 2014 10:34

Åh, gu så gott det ser ut!

Anna Fauconnier

07 Nov 2014 19:21

A faire d'urgence ! Mâste baka dem fortast möjligt !!!

Annster

10 Apr 2015 14:30

Åh, vad gott! :)

Kicki

07 May 2017 16:31

Hej, du har inte skrivit när vetemjölet ska i?
Vi tog det samtidigt som kakaon ;)

I vilket fall som helst så är den här brownien supergod.

Svar: Å tack det glömde jag visst! Men det var helt rätt att lägga i det då. Kul att du gillade den
Mrs Mia Wallace

Kommentera

Publiceras ej