Igår skulle jag göra frallor och kom på att man borde kunna blanda i mer protein i frallorna. Jag började googla och hittade diverse recept med vita bönor/kidney bönor/linser i. Jag tog ett och modifierade det lite och resultatet blev riktigt bra. 
 
 
Degen blir lite kletigare men jag la i så mycket mjöl att den inte fastnade på fingrarna. Den jäste helt fantastiskt bra och de blev fluffiga och smakrika. Jag tillsatte lite morot mest för färgens skull och lite linfrön för tarmens skull!
 
 
 
 
 
ca 20 frallor
 
250 gram röda linser (antingen konserverade eller så kokar du ca 1,5-2 dl enl instruktionerna)
ca 5 dl ljummet vatten
50 gram jäst
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1-2 msk honung
0,5 dl linfrön
1 dl rågflingor/havregryn
1 riven morot
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl
1 ägg
 
1. Mixa linserna med en stavmixer  och lite ljummet vatten tills det blir en slät massa. Mixa förslagsvis i ett litermått. Tillsätt ljummet vatten så det tillsammans blir 7 dl degvätska. Tillsätt den rivna moroten i degvätskan och se till att vätskan nu har ca 37 graders temp
2. Smula ner jästen i en bunke och häll i liten av degvätskan och blanda tills jästen löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, olja, salt, honung, rågflingor och linfrön. Blanda väl
3. Tillsätt rågsikten och därefter vetemjöl. Låt den gå i köksassistenten alt knåda själv i ca 10 min samtidigt som du tillsätter lite mjöl i taget tills degen inte klibbar på fingrarna, men den kommer kännas lite mer kletig än en vanlig deg. 
4. Låt jäsa övertäckt i 1 h
5. Ta ut degen och knåda den ordentligt. Dela den i 20 delar och forma små runda bollar Lägg de på samma plåt, de kommer då jäsa ihop och nästan bli som brytbröd. 
6. Låt jäsa i 30-45 minuter. Sätt ugnen på 225 grader
7. Pensla med vispat ägg och sätt in i mitten av ugnen i 15 minuter. 
 
 
linser i bröd, morotsbröd, proteinbröd, proteinfrallor,

1 kommentarer

Ida Jansson

11 Jan 2017 18:01

Låter jättegott 😊

Kommentera

Publiceras ej