Detta är en lagom lyxig och exotisk efterrätt som blir allra bäst om ananasen är söt och mogen och om du har en glassmaskin att göra kokosglassen i! Om jag skulle göra om glassen skulle jag nog valt att rosta kokosen och strö på efteråt så att glassen skulle få en mer len och fin konsistens, men där gör man lite som man vill! Gott blev det iallafall. 
 
 
 
Kokosglass
4 port
 
4 dl kokosmjölk
2 dl grädde
6 äggulor
1,25 dl socker
1 msk citronsaft
2 dl kokos
 
1. Koka upp grädde och kokosmjölk. Låt svalna i 15 min.
2. Vispa äggulor och socker pösigt. Blanda ner gräddblandningen, tillsätt citronsaft och kokos. 
3. Låt svalna i kylskåp i ca 1 h
4. Kör i glassmaskin ca 20-30 min. Lägg i en plastburk och förslut med lock. Ställ i frysen. 
 
Karamelliserad ananas
 
1 ananas
0,5 dl råsocker
0,5 dl vatten
0,5 tsk vaniljpulver
ev rom
 
1. Skär ananasen i bitar (glöm inte att ta bort den träiga innedelen!). Lägg åt sidan. 
2. Lägg råsocker och vatten i en stekpanna och värm upp. Låt den bubbla och få en fin färg, därefter lägger du i vaniljpulver och ev någon matsked rom och låt puttra upp. 
3. Tillsätt ananasen och stek tills den börjar få färg (tar ca 10 min). Servera med glass (förslagsvis kokosglassen!)
 
karamelliserad ananas, kokosglass,

1 kommentarer

ɑ n n i k ɑ

18 Oct 2014 22:09

Super mumsigt!

Kommentera

Publiceras ej