Här är ett recept på ett riktigt vanligt franskbröd. Baka i brödform för bästa resultat!
 
 
 
Franskbröd
1 limpa
 
25 gram jäst
0,5 dl rapsolja
2,5 dl ljummet vatten
0,5 tsk salt
7-8 dl vetemjöl
 
1. Lös jästen i det ljumna vattnet. Tillsätt salt och olja. Rör om. 
2. Tillsätt vetemjölet, börja med 6 dl och tillsätt sedan lite i taget tills du har en fin deg som slåpper från bunken. 
3. Jäs under bakduk i 45 minuter. 
4. Ta upp degen på bakbord och knåda. Forma en limpa och lägg i en brödform med bakplåtspapper. Låt jäsa i 30 min. 
5. Sätt ugnen på 200 grader. Baka brödet i mitten av ugnen i 30 min. 
 
 

2 kommentarer

Kajsa

26 Nov 2014 07:58

Så gott:)

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från ett antal av dessa. Är det okej om jag länkar till din blogg?

Svar: Vilken rolig ide! Absolut! Länka på! Kommer lägga upp mer "juliga" recept framöver!
Mrs Mia Wallace

Jessica

26 Nov 2014 09:36

Vad gott, jag borde baka bröd oftare!

Kommentera

Publiceras ej