När jag var hemma och väntade på att mitt första barn skulle komma ut var jag extremt rastlöst. Det resulterade i otaliga bullsatser för att få fram det ultimata bullreceptet. Och efter många försök tror jag faktiskt att jag hittat det. 
 
 
6 Bästa tipsen för att lyckas med kanelbullar!
 
1. Blanda alla ingredienserna utom smöret, det ska i sist, i kuber (dvs inte smält!)
2. Sirap i degen, förbättrar både jäsningen och smaken
3. Mycket fyllning, och både sirap och mandelmassai fyllningen gör den knäckig och fyllig. Kanelbullar som man köper tex på statoil har alltid så god fyllning, och ja, de innehåller SIRAP!
4. Använd bullpapper (då stannar den goda fyllningen kvar längre!)
5. SMÖR!!!! SMÖR!!!! SMÖR!!!
6. Om du inte har sirap hemma kan äppel vara en räddare. Riv ner ett äpple i fyllningen och jäsningen blir bättre, de blir saftigare och får en liten liten syrlig smak (utan att smaka äpple!). 
 
 
 
 
 
 
VÄRLDENS GODASTE KANELBULLAR
Ca 40-50 
 
Deg
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk stött kardemumma
13-15 dl vetemjöl
150 gram smör
1 tsk salt
 
Fyllning
200 gram smör
1 dl socker
1 dl sirap
riven mandelmassa ( ca 0,5 dl riven, lite efter behag)
vaniljpulver
4-5 msk kanel
 
1. Värm mjölken till 37 grader. Blanda lite av mjölken med jästen och häll sedan i resten av mjölken. Tillsätt salt, socker, sirap och till sist mjöl. Blanda väl, den kommer vara kletig! 
2. TIllsätt smöret i kuber och låt bearbetas i maskin i ca 10 min, tillsätt mer mjöl om det behövs (det kan se omöjligt ut till en början, men låt maskinen jobba och smöret kommer arbetas in tillslut. Degen blir nu otroligt lätt att arbeta med och man behöver inte tillsätta så mycket mjöl). 
3. Jäs i 1 h. Under tiden blandar du fyllningen, jag brukar köra allt i en mixer så det blandas ordentligt.
4. Ta upp degen ur bunken och knåda några minuter. Dela i 2 delar. Kavla ut en del till en kvadrat (så tunn som möjligt). Bred på hälften av fyllningen. Antingen rullar du ihop till en rulle och sedan skär bullar ca 1 cm eller så delar du degen på mitten och skär tunna remsor som du tvinnar och snurrar ihop till ett nystan. Lägg varje bulle i ett bullpapper och därefter på en plåt med bakplåtspapper (bullpapper för att behålla fyllningen, bakplåtspapper för att inte smutsa ner plåten för mycket!). Gör därefter samma med resterande deg och fyllning.
5. Jäs i 45 min
6. Pensla med uppvispat ägg och lägg på pärlsocker. När du vispar ägget ha gärna i någon matsked vatten, då blir ägget inte så tungt och det går lättare att pensla. (Ibland lyxar jag till det och har både pärlsocker och mandelflarn, ibland finns det kanske endast vanligt socker att tillgå!)
7. Grädda i 225 grader i 8-10 min.
 
  
 
Att tillsätta smöret sist och inte smälta ner smöret gör att degen blir saftig och luftig. 
 
 
 
 
 
 
bästa kanelbullarna, godaste kanelbullarna, kanelbullar, tips kanelbullar,

35 kommentarer

Klara

03 Jul 2014 10:39

Det var något nytt! Är det baksirap du använder eller ljus sirap?

Svar: Ljus sirap är det som gäller, då blir det saftigt och kletigt. Baksirap har en så stark smak så den brukar jag bara använda i matbröd. Lycka till!
Mrs Mia Wallace

Anna Henriksson

18 Aug 2014 17:28

Goda bullar! Kanske att de skulle bli bättre om man inte kavlar degen för tunt. Det blir så lite "deg" mellan så mycket fyllning. Väldigt god fyllning! Jag hade mer mandelmassa i än receptet angav.

Svar: Kul att du tyckte om dem, och du har nog rätt med att man inte ska kavla degen för tunt! Men jag tycker om när det är mycket fyllning, och har alltid bullpapper för att behålla fyllningen! Tack för din input!
Mrs Mia Wallace

kristina

29 Aug 2014 15:27

Kul recept! Tänkte anv. Det till dopet vi ska ha i nästa helg. Ett flickdop så funderade på att färga bullarna rosa med karamellfärg,!
Men hur många bullar blir det ca av en sats?? Svara gärna i mail då jag inte vet hur det funkar med att läsa svar!

Svar: Spännande! Jag har mailat dig svaret! Lycka till!
Mrs Mia Wallace

Kristofer

02 Sep 2014 22:07

Bakade på detta recept igårkväll till arbetskamraterna. Ingen av dem hade någonsin ätit så goda kanelbullar tydligen! Fantastiskt goda!

Jag handknådar alltid, har ingen assistent. Gick finfint att knåda in smöret lite rumstempererat. Och visst blir degen smidig, precis som du säger. Tack för en bra blogg och grymt recept!

Svar: Vad glad jag blir att du testat receptet och att det blev bra! Tack Kristofer! Skönt att höra att det går utan assistent, det är ju inte alltid man har tillgång till det!Emmie
Mrs Mia Wallace

Erik

10 Sep 2014 17:34

I steg 4 saknas det en del information. Bred på halva fyllningen.... och den andra halvan? Och hur tänker du att fyllningen ska blandas? Jag har traditionellt sett smörat degen och sedan strött över all fyllning. Hur gör du?

Svar: Tack för din kommentar! Jag ser att jag visst är lite otydlig i steg fyra och med beskrivningen med hur man blandar fyllningen. Jag har nu försökt ändrat detta och hoppas att det blev tydligare. Jag brukar mixa/blanda min fyllning innan jag brer på, tycker att det brukar bli saftigast så och att det blir lättare med proportionerna!
Mrs Mia Wallace

Anonym

16 Sep 2014 11:22

Hur långt tid tar det att baka dem ?

Svar: För mig tar det ca 2 h och 20 min, men då är jag ganska snabb på att baka ut. Så mellan 2,5-3 h!
Mrs Mia Wallace

Josephine

16 Sep 2014 16:58

Hej,
jag tänkte testa ditt recept!
Har lite frågor, gräddar du i varmluftsugn eller vanlig ugn? I mitten i ugnen?
Kan man utesluta mandelmassan i fyllningen?

Hälsningar Josephine

Svar: Vad kul! Jag gräddar i mitten av ugnen i vanlig ugn! Går jättebra att köra utan mandelmassa, den har jag mest i för att hålla ihop fyllningen lite bättre. Om du vill kan du riva ner ett äpple i fyllningen istället, då blir det också saftigare! Eller så struntar du i mandelmassan och det kommer blir superbra ändå! Lycka till!
Mrs Mia Wallace

Alexandra

17 Sep 2014 15:48

Hur mycket vanilj pulver rekommenderar du att ha i? Kunde inte se att det framgick i receptet, spelar det någon roll om det är vaniljsocker eller vanilin socker?

Svar: Hej! Vaniljpulver tar jag lite på känn men kan tänka mig att det är ca ett kryddmått. Jag föredrar just vaniljspulver (liten glasburk) framför vaniljsocker/vanillinsocker då det inte innehåller något tillsatt socker, men har du vaniljsocker/vanillinsocker hemma kan du använda det istället, då kan du ta en tsk. Lycka till
Mrs Mia Wallace

Eva

28 Sep 2014 08:43

Hej! Låter som ett spännande recept som jag måste prova :-) men hur är det med fyllningen? Tycker du att det räcker med fyllningen till 2? Är det mkt smak i vanilj pulver? Har aldrig provat det men blev sugen på att prova! Använder du ljus sirap i både degen och fyllningen? Finns ju vit sirap med vet jag! Hoppas på svar idag helst, ska baka bullarna imorgon tänkte jag :-)

Svar: Hej! Kul att du vill testa! Vaniljpulver är ganska mycket smak av vanilj, mycket mer än vaniljsocker(som mest är socker!). Så testa gärna, det är alltid bra att ha hemma och en burk håller väldigt länge. Jag använder ljus sirap i både degen ovh fyllningen! Fyllningen tycker jag räcker till 1 sats bullar (dvs ca 40 st), och då är fyllningen i överkant (dvs lite kommer flyta ut, men de blir saftiga och goda!). Lycka till! Hör gärna av dig senare om hur det blev!
Mrs Mia Wallace

Maja

03 Oct 2014 13:13

Ja jag håller med - världens bästa kanelbullar! Såå himla goda blev de, tack för ett superbra recept! Kommer alltid använda detta i framtiden när jag ska baka bullar. :)

Svar: Tack! Vad kul att du gillade dem!
Mrs Mia Wallace

Paola

03 Oct 2014 14:36

Har inte bakat kanelbullar på över 15 år. Hittade ditt recept här och nu ligger degen och jäser... Det ska bli väldigt spännande. Att köra fyllningen i mixer var en utmaning men det funkade till sist. Imorgon är det kanelbullens dag och jag har lovat att ta med bullar till jobbet.
Dina tvinnade knyten ser så fina ut, har du lite mer detaljerad förklaring på hur du gör...?

Svar: Hoppas dektigt bra! Tänkte lägga upp lite exempel på hur jag tvinnar bullarna, men det blir nog först på söndag! Hoppas de blev riktigt bra!
Mrs Mia Wallace

linda

04 Oct 2014 15:34

det var jätte gott dock med några smärre förändringar..... satte dubbelt me salt å halverade sockret :) blev jättegott men glömde kanalen också dock.... ha d bäst! /Linda

Svar: Blev det bra med dubbelt salt? Jag har nämligen inte experimenterat så mycket med salthalten, borde kanske testa lite olika! Kul att de blev goda iaf!
Mrs Mia Wallace

Minna

04 Oct 2014 22:14

Fantastiskt goda och saftiga bullar! Tack för ett bra recept:) För mig och barnen tog det dock över 4 timmar att baka dom!! Men det var det värt.

Svar: Tack! Vad kul att höra!
Mrs Mia Wallace

Linda

14 Nov 2014 09:09

Använder du varmlufts ugn eller vanlig? tänkte prova detta recept idag..:-)

Svar: Vanlig! Jag är mest bekväm med det, men brukar du använda varmluft så sänk temperaturen lite! Lycka till
Mrs Mia Wallace

Anonym

16 Nov 2014 17:41

Har letat länge efter någon ny kanelbulle recept och jag tror att jag hittat! Degen jäser, hoppas på ett bra resultat. Tack!

Svar: Hoppas de blev bra!
Mrs Mia Wallace

HansErik

04 Dec 2014 20:00

jap skitbra deg Tack

Baby

16 Dec 2014 22:38

Första gången jag bakar bullar (p.g.a. att jag egentligen inte gillar bullar så mkt), blev helt sjukt gott! Jag gjorde med laktosfritt smör, mandelmjölk, äpple istället för mandelmassa och saffran i degen och halv sats. Fyllningen var svår att breda ut, men det gjorde inte så mycket på slutresultatet. Kommer absolut baka dem igen!

Anna

28 Jan 2015 17:39

Helt % $#×@ underbara alltså. 10/10p

Nina

05 Feb 2015 09:51

Detta är absolut de godaste bullarna jag ätit och bakat. Tack för ett grymt recept, nu ska jag bjuda hela släkten!

Chrille

06 Feb 2015 15:04

Fantastiskt goda!!!

Micke

26 Feb 2015 17:13

Helt underbara bullar blev det av detta recept.

Jag har inte bakat på över 30 år så jag var lite orolig över hur resultatet skulle bli.
Men gud så smidigt det gick, utan assistent och sådana bekvämligheter också!

De blev t.o.m. bättre än mammas bullar, men det vågar jag inte säga högt.

Evelina

06 Mar 2015 13:36

Hej! Tänkte på en sak, är de jäst för söta degar?

Mvh Evelina

Svar: Jag brukar faktiskt ta den ekologiska som bara finns i "vanlig". Tycker inte jag märkt ngn skillnad när jag ta den för söta degar och den andra. Så du kan helt enkelt ta lite vad du känner för!
Mrs Mia Wallace

Linnea

13 Mar 2015 13:45

Blev toppen! Kollegorna här i London blev förälskade (bilder på min instagram)

Jag veganiserade receptet genom att använda mjölkfrittmargarin, sojamjölk istället komjölk och pensla med sojamjölk istället för ägg.

Dock höll jag på att glömma kardemumman då den inte stod med i instruktionerna ;)

Svar: Vad kul att höra att de blev goda! Och tack för att du kommenterade att jag missat kardemumman, ska fixa det!
Mrs Mia Wallace

Dess

15 Mar 2015 14:19

Skulle baka bullar med Icas recept men sprang då på länken hit och är så glad! Grymt recept och godare,fluffigare bullar har jag aldrig lyckats få. Det bästa var att de gick att göra utan bakmaskin och mixer. Krävdes bara lite med jobb

Svar: Vad kul att höra!
Mrs Mia Wallace

Marie

18 Mar 2015 15:54

Och jag hittade också hit från ICAs recept! Nu står ca 40 bullar klara och några har redan hamnat i magen. Full pott från kräsna sexåringen =)
Mina blev lite döbakade, men det beror förstås på min ugn än på receptet.

Denise

02 Apr 2015 17:05

Fantastiskt goda bullar! Men eftersom jag var lite orolig att det skulle bli för sött så uteslöt jag sockret i fyllningen och tog både rivet äpple och sirap istället och det blev kanon! Verkligen ett superbra recept, och att använda tärnat smör istället för smält gjorde susen för luftigheten i degen!

Jessica

11 Apr 2015 19:16

Hej och tack för dessa underbara bullar! Blir en "hit" vart man än tar med dem! Men jag har en liten fråga. Mest för det visuella. Det är ju ganska mycket fyllning och det mesta smälter ju såklart av värmen och rinner liksom runt i bullpappret och det för förjävligt ut. Försökte ta lite mindre fyllning och tjockare deg men fortfarande svårt att inte få fyllningen att svämma över hela alltet. Resulterar också i att bullpapprena blir helt genomfettiga. Har du något tips? :) tack igen!

Mimmi

17 Aug 2015 21:58

Sirapen räckte inte till fyllningen. Så jag fick improvisera!
Kolasås! Prova! Otroligt gott & knäckigt. Bra recept!

Svar: Haha, bra tips! Det får jag prova till nästa gång!
Mrs Mia Wallace

Kasia

02 Oct 2015 21:11

Hej.Jag lyckades hitta din recept .För första gång i mitt liv har bakat kanelbullar och....lyckades.Jättegoda och fluffiga de var...Jag har använt bara mixer. Recepten skriver in till " de som alltid lyckas".Tack.
Kasia från Polen

Svar: Vad kul att höra! Tack
Mrs Mia Wallace

Elin

26 May 2016 15:43

Vilket bra recept! Har ingen maskin så bakade för hand o det gick alldeles utmärkt!
Har aldrig lyckats med kanelbullar men wow, så saftiga och goda! Fyllningen är SÅ god! Ska spara receptet i min kokbok så jag alltid kan lyckas såhär bra med mina bullar! :D

Anonym

21 Aug 2016 18:40

Galet goda!

Elin

30 Sep 2016 16:52

Använder alltid ditt recept numera det blir så otroligt härlig deg att jobba med och bullarna blir supergoda! Tusen tack för att du delat med dig!

Svar: Tack! Jag tycker också det är ett riktigt bra recept, roligt att även du uppskattar det!
Mrs Mia Wallace

Helen

04 Jul 2017 00:33

Mmm ser supergott ut

Abir Alsahlani

18 Jul 2017 22:27

Hej bästa du!
Tusen tusen tack för detta recept! Alltså de här bullarna blir sagolikt goa! Hela min släkt bara älskar bullarna och varje gång vi är och hälsar på så måste jag typ baka 4 satser åt gången. de vill ha i frysen tills nästa gång vi kommer :-)
Jag har lagt till 1 msk vaniljsocker i varje sats fyllning. Och för att stärka smaken av kardemumma - som jag älskar - lägger jag kardemumma i både degen och fyllningen.
Återigen, oändligt mycket tack för detta recept! Du är grym <3

Abir

Svar: HejTack för dina snälla ord! Kul att höra att du gillar dem. De är verkligen mina favoriter med, alla älskar dem.
Emmie
Mrs Mia Wallace

COUNTRYWIFE

03 Oct 2018 21:23

Här kommer fler tips på hur man får EXTRA SAFTIGA bullar!! Kolla in mitt recept. :-*

http://fondofhome.blogg.se/2018/july/det-ultimala-bullreceptet-battre-an-sa-har-kan-det-inte-bli.html

Kommentera

Publiceras ej