Jag är från småland och är uppvuxen med ostkaka. Varje släktmiddag efter middagen och tårtan äter vi ostkaka och dricker kaffe. Mormor är en mästare på ostkaka och bäst blir den om hon får tag på mjölk direkt från bonden! Men att göra ostkaka tar väldigt lång tid, löpen skall göra sitt jobb etc. Därför finns det ganska många recept på "falsk ostkaka", vanligast är med keso. Men i veckan provade jag en ostkaka med zucchini, och den var riktigt bra! Zucchin ger ostkakan den "korniga" konsistensen. 
 
Jag hade ägg från en privat bonde (dvs hönorna går runt på gräsmattan och äter vad de vill) så ostkakan blev lite extra gul!
 
 
"Grön" ostkaka
0,8-1 kg zucchini(skalad, urkärnad)
4 ägg
5 dl mjölk
0,75 dl mjöl
0,75 dl socker (tycker man om lite sötare kan man ta 1-1,25)
1 dl sötmandel
10 st bittermandlar
0,5 tsk salt
 
1. Dela zucchinin i bitar och koka tills den blir mjuk (ca 5 min)
2. Hacka sötmandel och mandel (jag använder mixer och tycker om när det blir lite grovt), vill man vara extra noggrann kan man skålla innan, men jag tycker inte det behövs.
3. Blanda alla ingredienserna utomo zucchinin. Mosa zucchinin och låt den svalna innan före du tillsätter den till äggblandningen. 
4. Lägg i en form, jag använde en brödform, en liten form och en vanlig ugnsform, men för att få lagom tjocklek tror jag att en rund springform blir lagom. 
5. Baka i 200 grader, mitten av ugnen, i 1 h tills den fått fin färg och inte är sladdrig. 
 
 
 
 
enkel ostkaka, falsk ostkaka, zucchini i ostkaka,

1 kommentarer

Susanna Maria J

07 Sep 2014 08:35

Gottgott gott :D

Kommentera

Publiceras ej