Jag har länge tyckt att det varit svårt att göra egna hamburgerbröd, oftast blir de bara som frallor och inte alls fluffiga och goda. Men här är ett recept på riktigt bra hamburgerbröd som uppfyller ovanstående krav! 
 
När jag bakar bröd brukar jag alltid när man ska tillsätta mjölet tillsätta ungefär 2/3 av vad som står i receptet och därefter medan maskinen jobba tillsätta ca 1 dl med någon minuts mellanrum. Detta gör jag för att jag inte vill få en torr deg utan att så fort degen börjar att släppa från kanten slutar jag att tillsätta mjöl. Det är bättre att den är lite kletigare efter den ha jäst än för hård, för är den för kletig kan man alltid tillsätta lite mer mjöl när man knådar. Därför står det 12-16 dl vetemjöl i receptet --> det beror helt enkelt lite på hur maskinen jobbar/alt du blandar och hur mycket vatten man verkligen tagit etc. Varierar från gång till gång!
 
 
Hamburgerbröd
25 st
 
50 gram jäst
1 dl olivolja
6 dl ljummet vatten (37 grader)
1,5 tsk salt
3 msk honung
2 dl durumvete
12-16 dl vetemjöl
ägg
sesamfrön
 
1. Smula sönder jästen i en bunke och blanda ut med 1 dl 37-gradigt vatten. Tillsätt resten av vattnet och olivoljan.  Lägg därefter i salt, honung och durumvete och rör om. 
2. Tillsätt vetemjöl. Arbeta till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 1 h. 
3. Vänd upp degen på ett mjölat bakbord. Dela i 2 delar och dela varje del i 11-13 delar. Forma till hamburgerbröd (dvs platta ut dem lite) och lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Du behöver 2 plåtar. Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. 
4. Pensla hamburgerbröden med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Baka i mitten av ugnen i ca 12 minuter. 
 
 
Dessa hamburgerbröd passar till en riktigt fin hamburgare, vegetariskt burgare, kycklingburgare eller pulled pork. Testa gärna min hemmagjorda bbq-sås till. Recept på bbq-sås hittar du här.
 
 Idag var jag sugen på att baka, så innan jag gjorde hamburgerbröd svängde jag faktiskt ihop några kanelbullar också. Tycker faktiskt att jag har ett riktigt bra recept där degen blir fluffig och saftig och fyllningen är riktigt bra. Hade inget socker hemma så istället för socker blev det råsocker vilket blev riktigt bra det med! Receptet på världens bästa kanelbullar (enligt mig!) hittar ni här.
 
 
 
 
fluffiga hamburgerbröd, hamburgerbröd,

2 kommentarer

Jenny

05 Sep 2014 09:58

Jag tycker aldrig mängden mjöl som står i recept stämmer, så jag gör lite som du och tillsätter eftersom :D

Svar: Exakt! Så länge man inte väger alla ingredienserna får man göra såhär!
Mrs Mia Wallace

Susanna Maria J

05 Sep 2014 12:15

Vad gott med hemmagjort hamburgerbröd! :) Hoppas du får en underbar helg fina du! :D <3

Svar: Det är riktigt gott, skulle kunna äta det varje dag! Tack detsamma, hoppas vädret är lika bra i Norge som i Sverige!
Mrs Mia Wallace

Kommentera

Publiceras ej