Jag gillar indisk mat men där jag bor finns det bara ett indiskt ställe, och det är väldigt dyrt! Därför försöker vi laga en hel del indiskt hemma, och har kommit på ett väldigt gott recept på kikärtgryta med indiska smaker. Igår var det mannen som gjorde grytan, så han har dikterat receptet. Denna gången hade vi i röda linser som fick koka länge vilket resulterade i att linserna löstes upp och hela grytan fick en bra konsistens. Man kan också välja att lägga i linserna 10 sista minuterna om man vill att de ska vara hela, men som sagt, vi föredrog att de blev mosiga! Jag stod för naanbröden som jag måste säga blev de bästa jag gjort hittills, recept finns här
 
Den röda curryn är den som bestämmer styrkan på rätten, och köp gärna den i en thai-affär (mycket starkare, smakrikare och billigare). Vill du ha grytan starkare tillsätter du med av currypastan. Det är gott att göra den riktigt stark och sen ha lite naturell yoghurt till. 
 
Indisk kikärtgryta
4 stora port
 
1 burk kikärtor
2 burkar kokosmjölk
3 vitlöksklyftor
3 msk rapsolja
4 gula lökar
2,5 dl röda linser
1 msk tandorikrydda
1 msk garam masala
4 tsk röd currypasta
2 tsk spiskummin
 
1. Hacka vitlöken och klyfta den gula löken, lägg åt sidan. Blanda tandorikryddan, garam masala och spiskummin i en skål. 
2. Häll oljan i en kastrull och hetta upp. Tillsätt kryddblandningen och den röda currypastan och fräs i några sekunder. Tillsätt löken och fräs i några minuter. 
3. Tillsätt kokosmjölk, kikärtor och de röda linserna. Låt puttra i ca 45 minuter eller tills konsistensen börjar bli bra. Här gör man lite som man känner för. Vill man som jag skrivit ovan att linserna skall vara intakta lägger man i dem 10 minuter innan grytan är klar, dvs efter ca 30 minuter. Servera med ris. 
 
 
indisk gryta,

1 kommentarer

Anonym

16 Jul 2016 15:42

Jättegott recept! Passade utmärkt att blanda i lite potatis och morötter som fick puttra med :)

Kommentera

Publiceras ej