Det är svårt att hitta någon riktigt bra müsli, antingen innehåller de bara havregryn och torkad banan eller så är det så mycket socker så det knastrar mellan tänderna när man äter den. Så nu har jag gjort en egen, som vanligt hopkok mellan vad jag har hemma samt vad jag har kunnat googla mig fram till. Den blev SUPERGOD!!! Och vi hade lite jordnötter hemma och det blev väldigt gott att slänga i det, lite salt och gott när de rostas. Cashewnötter passar nog minst lika bra!
 
 
 
 
Som vanligt kan man ju byta ut ingredienser om man tex inte har havrekross hemma, men jag säger det igen, den blev supergod, så risken är att det inte blir lika bra men ändå gott!
 
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
2 dl fiberhavregryn
1 dl havrekross
1 dl rågkross
1 dl hackade mandlar
1 dl hackade hasselnötter
1 dl jordnötter/cashewnötter
2 dl russin
1/2 dl vatten
1/2 dl olja
2 msk ljus sirap
 
1. Blanda alla torra ingredienser i en skål (inte russinen)
2. Tillsätt vatten, olja och sirap. Blanda runt
3. Sprid ut på en plåt. Sätt in i mitten av ugnen, 200 grader, i ca 20 min (beror lite på hur rostad du vill ha). Rör runt med några minuters mellanrum (tätare i slutet av tiden) så att det blir en jämn rostad färg. 
4. Förvara i en burk med lock. 
 
 
 
 
 
granola, hemmagjord müsli,

Kommentera

Publiceras ej